Het begin.....een vooruitblik naar wat gaat komen. - Reisverslag uit Toronto, Canada van Windesheim Zwolle - WaarBenJij.nu Het begin.....een vooruitblik naar wat gaat komen. - Reisverslag uit Toronto, Canada van Windesheim Zwolle - WaarBenJij.nu

Het begin.....een vooruitblik naar wat gaat komen.

Door: catharina

Blijf op de hoogte en volg Windesheim

09 Mei 2016 | Canada, Toronto

Vandaag gaat het echt beginnen, eerst het ministerie en dan scholen bezoek. Bij het ministerie gaat het over Equity and Inclusive Education Strategy. Een boeiend onderwerp in een tutti frutti (om met onze gids te spreken) samenleving van verschillende culturen. Wat is het geheim van de open welkom houding van Canada, zoals je ook in de vluchtelingen opvang ziet. Iedereen is welkom klonk gisteren ook in de bus naar de Niagara Falls. En ook in Canada zijn er dilemma's zoals pesten, discriminatie en vanochtend horen we wat daar het beleid voor scholen om dit tegen te gaan vanuit het principe van Equity en Inclusion. Iedereen hoort erbij en is gelijk.

Ik hoop dat wij vanuit onze professionele dialogen antwoorden vinden op vragen die wij mee nemen naar onze eigen scholen...en delen wat we leren.

• 09 Mei 2016 - 22:33

Richard:

Vanochtend zijn mijn (hoge) verwachtingen van de presentaties bij het ministerie van onderwijs volledig waargemaakt. Het principe van Equity en Inclusive Education werd niet alleen nader toegelicht, ook vertaling hiervan in de vorm van an education and career/life planning program (¨Creating Pathways to Success¨) werd uit de doeken gedaan. Vanaf de Kindergarten tot aan Grade 12 gaan leerlingen/studenten zelf invulling geven aan dit plan (Inquiry based). Het plan bestaat uit vier vragen: Who am I, What are my opportunities?
    Who do I want to become? and What is my plan for achieving my goals?. Deze vier vragen worden dus steeds cyclisch bijgesteld door de leerling/student in de toekomst. Ik weet niet zeker of het zo is, maar ik meen hier de term van Fullan te herkennen (Simplexity).
    Ook in het onderwijs in Nederland gaan geluiden op om eens kritisch te kijken naar de verschillende onderwijsvormen (basis, voortgezet, beroeps- en universitair onderwijs) en dan met name naar de overgang daartussen. Een soortgelijk plan zoals in Ontario gebruikt wordt, zou ook in ons onderwijs van waarde kunnen zijn. De visie om leerling/student verantwoordelijk te maken voor zijn eigen leerproces (zelfsturing) onderschrijf ik. Zelfsturing kan mogelijkheden bieden voor gepersonaliseerd leren en zou tot meer bewuste keuzes bij studenten kunnen leiden. Ik hoop de rest van de week bij het bezoeken van een aantal scholen te zien wat dit concreet betekent voor de leerling/student en met name de docent.