NPDL en voortgezet onderwijs - Reisverslag uit Toronto, Canada van Windesheim Zwolle - WaarBenJij.nu NPDL en voortgezet onderwijs - Reisverslag uit Toronto, Canada van Windesheim Zwolle - WaarBenJij.nu

NPDL en voortgezet onderwijs

Door: catharina

Blijf op de hoogte en volg Windesheim

12 Mei 2016 | Canada, Toronto

De halve groep is met de stoere auto's naar de Nantyr Shores Secondary school geweest. Op het primair onderwijs is er al veel meer NPDL te zien dan in het secondair onderwijs waar de vakken nog meer leidend zijn. Op deze school is een begin gemaakt met vakken in de zogenaamde open space. We hebben leerlingen gezien die voor de meeste van hun credits in het laatste jaar een environmental programma volgen. De school ligt in de bossen. De leerlingen hebben meestal buiten en integreren de vakken en werken aan hun persoonlijke groei, war de 6c's impliciet in te vinden zijn.
We werden ontvangen in en soort clubhuis met zitzakken, een bijgebouw van de school, ze waren daar al 2 weken niet geweest want al het onderwijs is buiten. De leerlingen stelden zichzelf voor en vertelden wat deze klas voor henzelf heeft betekend: selfefficacy. de klas is gemengd met alle niveaus, ook een student met special needs sprak over hoeveel makkelijker het voor haar is in deze klas.

In het tweede deel van de ochtend gingen we de bossen in en zagen hoe de leerlingen een educatief bosspel voor basisschool leerlingen hadden gemaakt en ze voerden dit uit. In het bos was een parcour uitgezet met plekken waarin thema's als vervuiling, hoe te overleven in het bos speels werd behandeld. Top voorbeeld van alle c's die zij lieten zien.

Wat opvalt is dat de NPDL voorbeelden altijd een doel hebben om te presenteren, iets samen te doen met andere partners..het draagt altijd wat bij.

De invoering van NPDL wordt vloeiend uitgerold. De open space vakken integreren en de mindset van de docenten is steeds meer naar integratie in vakken. De rector bekrachtigd de integratie die er al is en stimuleert groei erin. De verander strategie bij alle scholen die we hebben gezien is het stimuleren van initiatieven, faciliteren.